NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
الْعَبْدِيُّ
أَخْبَرَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ عُرْوَةَ
عَنْ
عُرْوَةَ
عَنْ
عَائِشَةَ
رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهَا
قَالَتْ
دَخَلَ
عَلَيَّ أَفْلَحُ
بْنُ أَبِي
الْقُعَيْسِ
فَاسْتَتَرْتُ
مِنْهُ قَالَ
تَسْتَتِرِينَ
مِنِّي وَأَنَا
عَمُّكِ قَالَتْ
قُلْتُ مِنْ
أَيْنَ قَالَ
أَرْضَعَتْكِ
امْرَأَةُ
أَخِي
قَالَتْ
إِنَّمَا أَرْضَعَتْنِي
الْمَرْأَةُ
وَلَمْ
يُرْضِعْنِي
الرَّجُلُ
فَدَخَلَ
عَلَيَّ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَحَدَّثْتُهُ
فَقَالَ
إِنَّهُ
عَمُّكِ فَلْيَلِجْ
عَلَيْكِ
Âişe (r.anhâ)'dan;
demiştir ki:
Eflah b. Ebi'l-kuays
yanıma gelmişti, ben de kendimi ondan gizledim. Bunun üzerine;
Ben senin amcan olduğum
halde, benden gizleniyor musun? dedi. Ben de:
Nereden (amcam
oluyormuşsun)? dedim. O da:
Kardeşimin karısı seni
emzirdi, diye cevap verdi. (Hz. Âişe) dedi ki:
Beni emziren kadındı,
erkek değil. Tam bu sırada Resulullah (s.a.v.) yanıma geldi. (Hadiseyi) ona
anlatınca:
"O senin amcandır,
varsın senin yanına girsin" buyurdu.
İzah:
Buhârî, nikâh; Müslim,
redâ'; Tirmizî, redâ'; Nesâî, nikâh; İbn Mâce, nikâh; Muvatta, redâ'; Dârimî, nikâh; Ahmed b. Hanbel, VI, 194.
Kocanın Sütü:
Nevevî'nin beyânına
göre sütün" erkeğe izafe edilmesinin sebebi, süt emziren kadının kocası
olması ve yahutta milk ya da şüphe ile onunla cinsî münâsebette bulunmasıdır.
Yani sütün erkeğe izafe edilmesi mecâz-dir. Süte sebeb olduğu için ona nisbet
edilmiştir.
Her ne kadar bu hadisle
Müslim'in Süfyân'dan rivayet ettiği hadiste[Müslim, nikâh] Hz. Âişe'nin
süt amcasının ismi Eflah b. Ebi'l-Kuays olarak geçiyorsa da Müslim'in rivayet
ettiği diğer bir hadiste[Müslim, nikâh] Ebu'l-Kuays olarak Buhârî ve Müslim'in
bazı rivayetlerinde ise[Müslim, nikâh] Ehû Ebi'l-Kuays olarak geçmektedir.
Müslim'in Ata'dan rivayet ettiği diğer bir hadiste de [Müslim, nikâh] sözü
geçen kimsenin Ebu'1-Ca'd olduğu kaydedilmektedir. Tekmiletu'l-Menhel yazarı
Emin Mahmûd, bütün bu rivayetlere işaret ettikten sonra "bu rivayetler
içerisinde en doğru rivayet bu ismin "Eflah, Ehû Ebi'lTKuays"
olduğunu açıklayan rivayettir. Çünkü hadis kitaplarında ve diğer kitaplarda
Hz. Âişe'nin süt amcasının meşhur olan ismi Eflah, Ehû Ebi'l-Kuays olarak,
künyesi de Ebu'1-Ca'd olarak geçer" demiştir. Hz. Âişe yanına gelen
Eflah'ı görüp de ondan gizlenince Eflah'ın "ben senin amcan olduğum halde
benden gizleniyor musun?" sorusuna karşılık "sen benim nereden amcam
oluyor muşsun?" diye cevap vermesi, hayretinin ifadesidir. Çünkü Hz. Âişe,
Eflah'ın soy bakımından amcası olmadığını biliyordu ve bir erkeğin de süt
yoluyla akraba olacağını bilmiyordu. Hz. Âişe, Eflah'dan aldığı cevabın
doğruluk derecesini daha emin bir kaynaktan öğrenmek için meseleyi Resûl-i
Ekrem'e açmış, Resûl-i Ekrem de o anda gelen vahye ya da daha önceki bilgisine
dayanarak Eflah'ın haklı olduğunu söylemiştir.